Hotel butikowy, czyli mały hotel z wielką osobowością
12/08/2016
Od jakiegoś czasu bardzo modnie jest nazwać hotel butikowym. Wyrażenie „hotel butikowy” odbija się w głowie echem i wraca czkawką. Okazuje się, że każdy hotel chce być butikowym, bo sam ten wyraz dodaje prestiżu i gwarantuje stałe obłożenie. Czyżby?
Pamiętacie jak pisałam o tym, że
modnie nazwać swoją firmę loftem? Modnie też urządzić mieszkanie w stylu skandynawskim i kupować przedmioty w
stylu art deco oraz bookować miejsca w hotelach butikowych. Wykorzystują to
marketingowcy, atakując nasze mózgi słowami kojarzącymi się z luksusem i
podkreślającymi status. Tak! Zarzucają wędkę i… czekają aż odezwie się nasz
wewnętrzny snob. To tak samo jak z tym apartamentem.
Ale czy wystarczy nazwa? Może jednak warto wiedzieć na co się snobować i jak
nie pomylić złota ze zwykłym tombakiem?
Co wyróżnia hotele butikowe?
Spodobało mi się stwierdzenie
Karren Tiny Harrison – eksperta ds. luksusowych podróży z portalu about.com, że
hotel butikowy to hotel mały, ale z
wielką osobowością. Coś w tym jest. W końcu butiki zwykle kojarzą się nam z
czymś niewielkim, ale jednocześnie luksusowym. Przecież nie nazywamy tak
każdego sklepiku, a najczęściej salony projektantów, takie, w których produkty
są unikatowe i jedyne w swoim rodzaju. Wyjątkowość jest tym, co w nich
przyciąga. A co przyciąga w hotelu butikowym?
Niewielki rozmiar
Małe w tym kontekście oznacza do
100 pokoi. Może brzmi mało intymnie, ale widocznie jest to granica, która
pozwala na stworzenie pożądanego klimatu.
![]() |
Ovolo Hotel, Australia, fot. za: ovolohotels.com |
Architektura i
dizajn
Idealnie, jeśli znajduje się w
budynku postindustrialnym lub zabytkowym. Takim, który już sam w sobie
przyciąga i tworzy niepowtarzalną atmosferę. Jednak nie tylko mury są istotne.
Jak to w życiu bywa – liczy się wnętrze. A wnętrze hotelu butikowego musi być
wypełnione dobrym dizajnem, kreatywnymi pomysłami i nowoczesnymi rozwiązaniami.
Lokalizacja
Wszystkie prestiżowe nieruchomości
muszą mieć odhaczony ten punkt na swojej liście. Przestrzeń jest ograniczona,
więc centrum dużego miasta oraz bliskość plaży nie dla wszystkich jest
osiągalna. I to jest właśnie wartość dodana.
Indywidualny charakter
Pokoje inspirowane znanymi
osobami, stylami różnych epok, czy miastami – to może być właśnie to. Hotel
butikowy musi się wyróżniać i intrygować, dlatego wnętrza często są aranżowane przez
znanych projektantów.
![]() |
El Fenn, Maroko, fot. za: boutiquehotelawards.com |
Świetna kuchnia
Szefowie kuchni w hotelach
butikowych powinni sprostać oczekiwaniom wymagających klientów, dostosowywać
menu dla osób będących na różnych dietach. Także na tym polu należy spodziewać
się indywidualnego podejścia i autorskich pomysłów, a także czerpania z
regionalnych tradycji i wykorzystywania ekologicznych produktów.
Obsługa na najwyższym poziomie
Z racji swojej wielkości hotel
butikowy jest w stanie zagwarantować wykwalifikowaną obsługę, będącą w stałym
kontakcie z klientem. Przy mniejszej liczbie gości łatwiej również o
indywidualne podejście, czyż nie?
Niezależny charakter
Mimo, że hotel butikowy może być
zarówno indywidualnym projektem jak i częścią większej sieci hotelowej,
powinien cechować się niezależnością i oryginalnością. Zdarza się nawet tak, że
hotel butikowy działa jako skrzydło dużego hotelu, ale z osobnym wejściem,
osobną recepcją, wystrojem i swoimi zasadami, które na pewno odczują goście,
których znudziła anonimowość.
![]() |
Poziom 511 w Ogrodzieńcu, fot. za: poziom511.com |
Do następnego razu,
Kinga
0 komentarze